Urząd Stanu Cywilnego
Kierownik:
Aniela Danowska
Siedziba:
Urząd Miejski w Ostródzie
ul. Adama Mickiewicza 24
14-100 Ostróda
Zakres spraw i zadań do realizacji:
Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
1. sporządzanie aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgony), rejestracja bieżąca oraz prowadzenie akt zbiorowych do tych zdarzeń,
2. wydawanie zaświadczeń :
1) o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
2) o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego,
3) o stanie cywilnym,
4) o możliwości zawarcia małżeństwa,
5) o uznaniu ojcostwa,
6) stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
3. wydawanie zezwoleń na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego,
4. przyjmowanie oświadczeń:
a) o uznaniu ojcostwa oraz rejestracja uznania ojcostwa/ odmowy uznania ojcostwa dziecka w rejestrze stanu cywilnego,
b) o zmianie imion dziecka zamieszczonych w akcie urodzenia,
c) o nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
d) o powrocie rozwiedzionego małżonka do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
e) o wyborze nazwisk jakie będą nosili małżonkowie po zawarciu związku małżeńskiego oraz dzieci zrodzone z tego małżeństwa,
f) przyjmowanie w formie uroczystej oświadczeń o wstąpieniu z związek małżeński w sali ślubów Urzędu oraz poza lokalem USC,
5.składanie na wezwanie sądu urzędowo poświadczonych dokumentów,
6. sporządzanie wzmianek dodatkowych w aktach stanu cywilnego w oparciu o orzeczenia sądowe oraz decyzje administracyjne,
7. sporządzanie przypisków w aktach stanu cywilnego,
8. przyjmowanie od nupturientów zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa cywilnego, jak i małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilno-prawnymi,
9.rejestrowanie związków małżeńskich wyznaniowych ze skutkiem cywilnym w rejestrze stanu cywilnego,
10.przygotowywanie projektu wniosku o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie, organizacja i obsługa jubileuszy pożycia małżeńskiego,
11. wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego: odpisów skróconych, zupełnych, na druku wielojęzycznym,
12. wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu rejestracji stanu cywilnego na podstawie przepisów ustawy prawo o aktach stanu cywilnego i ustawy o zmianie imienia i nazwiska,
13. dokonywanie transkrypcji, uzupełnienia i sprostowania aktu w formie czynności materialno-technicznej,
14. występowanie o nadanie numeru PESEL w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia, występowanie o zmianę numeru PESEL w przypadku sprostowania daty urodzenia, wprowadzenie do rejestru danych o wymeldowaniu w związku ze zgonem, aktualizacja numeru PESEL na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego,
15. wprowadzenie do rejestru zameldowania dziecka w związku ze sporządzeniem aktu,
16. usuwanie niezgodności i aktualizowanie danych z zakresu stanu cywilnego w rejestrze PESEL,
17. prowadzenie archiwum zakładowego urzędu stanu cywilnego (archiwizacja, przekazywanie dokumentów do archiwum państwowego i archiwum zakładowego),
18. sporządzanie statystyk i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań (dla urzędu statystycznego, organu nadzoru),
19. współpraca z jednostkami konsularnymi i organami administracji publicznej w ramach określonych przepisami prawa,
20. międzynarodowa wymiana informacji w zakresie stanu cywilnego,
21. współpraca z tłumaczami przysięgłymi języków obcych dla potrzeb wykonywania funkcji Urzędu Stanu Cywilnego,
22. uznawanie orzeczeń sądów zagranicznych i innych organów w sprawach rodzinnych (niemajątkowych),
23. migracja aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych.
- Telefon kontaktowy:
89-642-94-68 - Godziny urzędowania:
7:30-15:30
- Sporządzenie aktu urodzenia dziecka
- Zmiana imienia (imion) dziecka - noworodka
- Uznanie dziecka pozamałżeńskiego przed Kierownikiem USC
- Wydanie odpisu z aktu stanu cywilnego
- Wydanie zaświadczenia do ślubu konkordatowego
- Uznanie wyroku rozwodowego w państwach należących do UE
- Sprostowanie aktu stanu cywilnego
- Uzupełnienie aktu stanu cywilnego
- Wpisanie do rsc aktu sporządzonego za granicą