Wersja obowiązująca z dnia

Urząd Stanu Cywilnego

Kierownik:
Aniela Danowska

Siedziba:

Urząd Miejski w Ostródzie
ul. Adama Mickiewicza 24
14-100 Ostróda

Zakres spraw i zadań do realizacji:

1) sporządzanie aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgony), rejestracja bieżąca
oraz prowadzenie akt zbiorowych do tych zdarzeń,
2) wydawanie zaświadczeń:
a) o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych
dotyczących wskazanej osoby,
b) o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego,
c) o stanie cywilnym,
d) o możliwości zawarcia małżeństwa,
e) o uznaniu ojcostwa,
f) stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
3) wydawanie zezwoleń na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego,
4) przyjmowanie oświadczeń:
a) o uznaniu ojcostwa oraz rejestracja uznania ojcostwa/ odmowy uznania ojcostwa
dziecka w rejestrze stanu cywilnego,
a) o zmianie imion dziecka zamieszczonych w akcie urodzenia,
b) o nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
c) o powrocie rozwiedzionego małżonka do nazwiska noszonego przed zawarciem
małżeństwa,
d) o wyborze nazwisk jakie będą nosili małżonkowie po zawarciu związku
małżeńskiego oraz dzieci zrodzone z tego małżeństwa,
e) przyjmowanie w formie uroczystej oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński
w sali ślubów Urzędu oraz poza lokalem USC,
5) powiadamianie sądów powszechnych o zdarzeniu uzasadniającym wszczęcie
postępowania z urzędu,
6) składanie na wezwanie sądu urzędowo poświadczonych dokumentów,
7) sporządzanie wzmianek dodatkowych w aktach stanu cywilnego w oparciu o orzeczenia
sądowe oraz decyzje administracyjne,
8) sporządzanie przypisków w aktach stanu cywilnego,
9) przyjmowanie od nupturientów zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa
cywilnego, jak i małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilno-prawnymi,
10) rejestrowanie związków małżeńskich wyznaniowych ze skutkiem cywilnym w rejestrze
stanu cywilnego,
11) przygotowywanie projektu wniosku o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie,
organizacja i obsługa jubileuszy pożycia małżeńskiego,
12) wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego: odpisów skróconych, zupełnych, na druku
wielojęzycznym,
13) wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu rejestracji stanu cywilnego na podstawie
przepisów ustawy prawo o aktach stanu cywilnego i ustawy o zmianie imienia i nazwiska,
14) dokonywanie transkrypcji, uzupełnienia i sprostowania aktu w formie czynności
materialno-technicznej,
15) występowanie o nadanie numeru PESEL w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia,
występowanie o zmianę numeru PESEL w przypadku sprostowania daty urodzenia,
wprowadzenie do rejestru danych o wymeldowaniu w związku ze zgonem, aktualizacja
numeru PESEL na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego,
16) wprowadzenie do rejestru zameldowania dziecka w związku ze sporządzeniem aktu,
17) usuwanie niezgodności i aktualizowanie danych z zakresu stanu cywilnego w rejestrze
PESEL,
18) prowadzenie archiwum zakładowego urzędu stanu cywilnego (archiwizacja,
przekazywanie dokumentów do archiwum państwowego i archiwum zakładowego),
19) sporządzanie statystyk i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań (dla urzędu
statystycznego, organu nadzoru),
20) współpraca z jednostkami konsularnymi i organami administracji publicznej w ramach
określonych przepisami prawa,
21) międzynarodowa wymiana informacji w zakresie stanu cywilnego,
22) współpraca z tłumaczami przysięgłymi języków obcych dla potrzeb wykonywania funkcji
Urzędu Stanu Cywilnego,
23) uznawanie orzeczeń sądów zagranicznych i innych organów w sprawach rodzinnych
(niemajątkowych),
24) migracja aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych

 

  • Telefon kontaktowy:
    89-642-94-68
  • Godziny urzędowania:
    7:30-15:30

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska)