Wersja nieobowiązująca z dnia
Urząd Stanu Cywilnego
Kierownik:
Ewa Gubernat
Siedziba:
Urząd Miejski w Ostródzie
ul. Adama Mickiewicza 24
14-100 Ostróda
Zakres spraw i zadań do realizacji:
Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
- sporządzanie aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgony), rejestracja bieżąca oraz prowadzenie akt zbiorowych do tych zdarzeń,
- wydawanie zaświadczeń :
- o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego,
- o stanie cywilnym,
- o możliwości zawarcia małżeństwa,
- o uznaniu ojcostwa,
- stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
- wydawanie zezwoleń na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego,
- przyjmowanie oświadczeń:
- o uznaniu ojcostwa oraz rejestracja uznania ojcostwa/ odmowy uznania ojcostwa dziecka w rejestrze stanu cywilnego,
- o zmianie imion dziecka zamieszczonych w akcie urodzenia,
- o nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
- o powrocie rozwiedzionego małżonka do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- o wyborze nazwisk jakie będą nosili małżonkowie po zawarciu związku małżeńskiego oraz dzieci zrodzone z tego małżeństwa,
- przyjmowanie w formie uroczystej oświadczeń o wstąpieniu z związek małżeński w sali ślubów Urzędu oraz poza lokalem USC,
- składanie na wezwanie sądu urzędowo poświadczonych dokumentów,
- sporządzanie wzmianek dodatkowych w aktach stanu cywilnego w oparciu o orzeczenia sądowe oraz decyzje administracyjne,
- sporządzanie przypisków w aktach stanu cywilnego,
- przyjmowanie od nupturientów zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa cywilnego, jak i małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilno-prawnymi,
- .rejestrowanie związków małżeńskich wyznaniowych ze skutkiem cywilnym w rejestrze stanu cywilnego,
- .przygotowywanie projektu wniosku o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie, organizacja i obsługa jubileuszy pożycia małżeńskiego,
- . wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego: skróconych, zupełnych, na druku wielojęzycznym,
- . wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu rejestracji stanu cywilnego na podstawie przepisów ustawy prawo o aktach stanu cywilnego i ustawy o zmianie imienia i nazwiska,
- dokonywanie transkrypcji, uzupełnienia i sprostowania aktu w formie czynności materialno-technicznej,
- . występowanie o nadanie numeru PESEL w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia, występowanie o zmianę numeru PESEL w przypadku sprostowania daty urodzenia, wprowadzenie do rejestru danych o wymeldowaniu w związku ze zgonem, aktualizacja numeru PESEL na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego,
- . wprowadzenie do rejestru zameldowania dziecka w związku ze sporządzeniem aktu,
- usuwanie niezgodności i aktualizowanie danych z zakresu stanu cywilnego w rejestrze PESEL,
- prowadzenie archiwum zakładowego urzędu stanu cywilnego (archiwizacja, przekazywanie dokumentów do archiwum państwowego i archiwum zakładowego),
- sporządzanie statystyk i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań (dla urzędu statystycznego, organu nadzoru),
- współpraca z jednostkami konsularnymi i organami administracji publicznej w ramach określonych przepisami prawa,
- międzynarodowa wymiana informacji w zakresie stanu cywilnego,
- współpraca z tłumaczami przysięgłymi języków obcych dla potrzeb wykonywania funkcji Urzędu Stanu Cywilnego,
- uznawanie orzeczeń sądów zagranicznych i innych organów w sprawach rodzinnych (niemajątkowych),
- . migracja aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych.
Telefon kontaktowy:
89-642-94-68
Godziny urzędowania:
7.30 - 15.30
- Sporządzenie aktu urodzenia dziecka
- Zmiana imienia (imion) dziecka - noworodka
- Uznanie dziecka pozamałżeńskiego przed Kierownikiem USC
- Wydanie odpisu z aktu stanu cywilnego
- Wydanie zaświadczenia do ślubu konkordatowego
- Uznanie wyroku rozwodowego w państwach należących do UE
- Sprostowanie aktu stanu cywilnego
- Uzupełnienie aktu stanu cywilnego
- Wpisanie do rsc aktu sporządzonego za granicą