Wersja obowiązująca z dnia

Wydział Finansowo-Budżetowy - FN

Do zakresu działania Wydziału Finansowo-Budżetowego należy

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady dotyczących:

a) uchwalenia i zmiany budżetu Miasta oraz wieloletniej prognozy finansowej,
b) przyjęcia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu,
c) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
d) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
2) opracowywanie materiałów do projektu budżetu Miasta i wieloletniej prognozy finansowej,
3) opracowywanie sprawozdań i informacji z wykonania budżetu,
4) przygotowywanie projektów zarządzeń Burmistrza dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian,
5) prowadzenie rachunkowości budżetu Miasta i rachunkowości budżetowej Urzędu,
6) prowadzenie rozliczeń z tytułu wynagrodzeń pracowniczych, z tytułu umów cywilno- prawnych oraz diet,
7) sporządzanie deklaracji w zakresie PIT ubezpieczeń społecznych i dokonywanie terminowych wpłat w zakresie dotyczącym deklaracji,
8) prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej w ramach budżetu Urzędu oraz przedsięwzięć realizowanych ze środków zewnętrznych, w tym pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych źródeł zagranicznych,
9) sporządzanie zbiorczych sprawozdań budżetowych i finansowych oraz skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego,
10) kontrola i analiza sprawozdań z wykonania budżetu pod kątem przestrzegania dyscypliny finansów publicznych oraz prowadzenie spraw z tym związanych,
11) sporządzanie sprawozdań z otrzymanych i wykorzystanych dotacji z budżetu państwa;
12) prowadzenie obsługi księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz spraw związanych z windykacją należności Funduszu,
13) opracowywanie projektów zarządzeń Burmistrza dotyczących prowadzenia rachunkowości, w szczególności: zakładowego planu kont, obiegu dokumentów księgowych, gospodarki kasowej oraz przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji,
14) prowadzenie scentralizowanych rozliczeń podatku od towarów i usług,
15) prowadzenie ewidencji sum depozytowych,
16) prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych miasta,
17) nadzór i kontrola gospodarki finansowej miejskich jednostek organizacyjnych.

W strukturze Wydziału Finansowo – Budżetowego funkcjonują Referaty:
Do zakresu działania Referatu do spraw Wymiaru i Kontroli Podatkowej należy:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady dotyczących:
a) stawek podatkowych,
b) ustalania zasad udzielania zwolnień od podatków i opłat lokalnych oraz ulg,
2) prowadzenie spraw w zakresie ewidencji podatkowej oraz czynności sprawdzających,
3) wydawanie zaświadczeń na podstawie prowadzonych ewidencji,
4) prowadzenie kontroli powszechności opodatkowania,
5) prowadzenie spraw w zakresie stosowania ulg, umorzeń, rozkładanie na raty, odraczania w podatkach,
6) prowadzenie postępowań w sprawach dotyczących pomocy publicznej w zakresie podatków od nieruchomości, od środków transportowych, rolnego i leśnego, m. in. w zakresie: ustalania tej pomocy, wydawania zaświadczeń, sprawozdawczości, egzekwowania nienależnej pomocy publicznej, monitorowania itp.,
7) prowadzenie postępowań w zakresie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, występowanie z wnioskami o przekazanie miastu dotacji celowej oraz sporządzanie sprawozdań z wypłat producentom rolnym zwrotu podatku akcyzowego i rozliczeń dotacji celowych,
8) prowadzenie spraw związanych z wymiarem należności dotyczących podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości,
9) prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach podatkowych, sądowych od osób fizycznych i prawnych.Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Ostródzie Strona 18

Do zakresu działania Referatu do spraw Windykacji i Ewidencji Dochodów należy:
1) prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów budżetu Miasta,
2) prowadzenie rachunkowości podatkowej oraz sprawozdawczości w tym zakresie, zgodnie z zasadami rachunkowości,
3) prowadzenie spraw w zakresie windykacji należności podatkowych oraz opłat lokalnych,
4) prowadzenie analitycznej ewidencji księgowej i windykacji niepodatkowych należności budżetowych Miasta i Skarbu Państwa,
5) rozliczanie wpływów z podatku rolnego na rzecz Izby Rolniczej oraz prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie,
6) prowadzenie spraw dotyczących umarzania, odraczania lub rozkładania na raty zaległości należności pieniężnych Miasta o charakterze cywilnoprawnym z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste, dzierżawy, bezumownego korzystania z gruntu oraz raty za nabyte nieruchomości wraz z odsetkami, a także należności o charakterze publicznoprawnym z tytułu opłaty za przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności, opłat adiacenckich i planistycznych, opłat za zajęcie pasa drogowego ustalonych ostatecznymi decyzjami administracyjnymi,
7) prowadzenie spraw związanych z poborem i zwrotem opłaty skarbowej,
8) przygotowanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej poszukiwania spadkobierców po zmarłych podatnikach podatku od nieruchomości oraz spraw spadkowych w tym zakresie,
9) przygotowanie projektów uchwał Rady dotyczących opłaty miejscowej.