Wersja nieobowiązująca z dnia

Dowód osobisty - uzyskanie i wymiana

Termin załatwienia

30 dni

Gotowość odbioru dowodu osobistego można sprawdzić na stronie:

https://www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu

Osoba kontaktowa

Beata Wiśniewska

Miejsce załatwienia

 Urząd Miejski

Wydział Spraw Obywatelskich

pokój nr 105

w godzinach: poniedziałek - piątek 7.30 – 15.15

Telefon kontaktowy

89-642-94-14

89-642-94-54

Adres e-mail

um@um.ostroda.pl

Wymagane dokumenty

Wniosek o wydanie dowodu składa się na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej wypełnionym przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL. Do wglądu przedkłada się:

• ważny dowód osobisty lub ważny paszport,

•inny dokument ze zdjęciem, w przypadku braku powyższych dokumentów,

•dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość w przypadku osoby, która nabyła obywatelstwo polskie,

•decyzję potwierdzającą posiadanie obywatelstwa polskiego -na żądanie organu w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do obywatelstwa polskiego

Do wniosku załącza się:

• kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wykonaną na papierze fotograficznym o wymiarach 35x45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie i odzwierciedlającą w sposób niebudzący wątpliwości wizerunek twarzy. Fotografia przedstawia osobę patrzącą na wprost z naturalnym wyrazem twarzy, zamkniętymi ustami, twarzą nieprzesłonięta włosami z widocznymi brwiami, oczami i źrenicami, bez nakrycia głowy i bez okularów z ciemnymi szkłami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu

niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r.    o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest  w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenieo przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego  w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.

Fotografia załączona do wniosku o wydanie dowodu osobistego nie musi spełniać wymogów określonych w art. 29 ust.3 ustawy o dowodach osobistych takich jak: naturalny wyraz twarzy, zamknięte  usta, twarz nieprzesłonięta włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice w przypadku osoby:

-która nie ukończyła 5 roku życia,

-posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,

-której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie tych wymogów.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć przy użyciu usługi elektronicznej, udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji (za pośrednictwem portalu ePUAP). Do wniosku należy załączyć plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492 x633 piksele i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia spełniała wymogi zdjęcia opisanego powyżej. W ciągu 30 dni od złożenia wniosku należy zgłosić się do urzędu w celu złożenia i odwzorowania własnoręcznego podpisu za pomocą urządzenia elektronicznego.

Wzór zdjęcia do dowodu:

https://www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu

Inne informacje:

Kto może wystąpić z wnioskiem
Obywatel Rzeczypospolitej Polskiej.

Wniosek składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun  lub kurator. W przypadku złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego w urzędzie  wymagana jest obecność osoby, której wniosek dotyczy.

Wyjątek stanowią dzieci do 5. roku życia.

Uwaga: wniosek o wydanie dowodu osobistego może złożyć osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego nie wcześniej niż 30 dni przed ukończeniem 18. roku życia.

•o niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody wnioskodawca powiadamia organ gminy (w przypadku osób przebywających na terenie powiatu olsztyńskiego) – Urząd Miasta Olsztyna, który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku  zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W przypadku gdy złożenie wniosku o wydanie dowodu okaże się nieuzasadnione, organ gminy odmawia przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza o konieczności złożenia wniosku na ogólnych zasadach.

Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobierane są odciski palców od osoby ubiegającej się  o wydanie dowodu osobistego, z wyłączeniem osoby:      

- która nie ukończyła 12. rok życia,  (wówczas dowód wydaje się na 5 lat)

- od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek  z palców (wówczas dowód wydaje się na 12 miesięcy).

-od której pobranie odcisków jest fizycznie niemożliwe (dowód wydaje się na 10 lat).

 Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego.

•Dowód osobisty z warstwą elektroniczną umożliwia jego posiadaczowi:

a) uwierzytelnianie w usługach on-line za pomocą profilu osobistego;

b) składanie podpisu osobistego;

c) potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu.

d) korzystanie z automatycznych bramek granicznych (np. na lotniskach)

•Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego lub niezwłocznie – w przypadku:

a)zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego oraz zmiany nazwy miejsca urodzenia

b)zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lubuniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.

c) utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.

Podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych w tym serii i numeru dowodu osobistego.

Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego:

1.Certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych.

2.Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, albo - w przypadku osoby małoletniej, która ukończyła 13. rok życia - zgodę tę wyraził rodzic, opiekun  lub kurator tej osoby oraz w dowodzie osobistym osoby, która składa wniosek o wydanie dowodu osobistego na  30 dni przed ukończeniem 18 roku życia i wyraziła na to zgodę.

3.Certyfikat potwierdzenia obecności zamieszcza się w warstwie elektronicznej każdego dowodu osobistego bez względu na zdolność do czynności prawnych.

4.Zamieszczenie w dowodzie osobistym kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego wraz z danymi do składania tego podpisu oraz korzystanie z tego podpisu odbywa się na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego oraz dostawcy usługi zaufania. W przypadku unieważnienia dowodu osobistego skutkującego niemożnością korzystania z tego certyfikatu Skarb Państwa nie ponosi kosztów związanych z zakupem nowego kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego.

Kurator lub opiekun posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego oraz o ubezwłasnowolnieniu częściowym posiadacza dowodu, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie. Unieważnienie dowodu osobistego następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego.

W momencie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego strona może wyrazić  zgodę na przekazanie do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) imienia, nazwiska, numeru PESEL, numeru telefonu komórkowego, adresu e-mail.  Wpis do RDK jest dobrowolny i bezpłatny. Odbywa się ponadto wyłącznie za zgodą osoby, której dane mają zostać wpisane do RDK. Każda osoba pełnoletnia, która posiada numer PESEL, a w związku z tym figuruje w rejestrze PESEL może przekazać swoje dane kontaktowe do RDK.  Może to zrobić samodzielnie, w urzędzie miasta lub gminy albo poprzez e-usługi. Osoba uprawniona zdecyduje, które dane kontaktowe przekaże, jak długo będą one przechowywane w RDK, a w razie potrzeby zmieni je lub usunie.

Wysyłanie powiadomień z RDO nastąpi w 4 przypadkach:

1.Unieważnienie dowodu osobistego – na wskazany numer i adres będzie wysłane powiadomienie, gdy dowód osobisty zostanie w systemie oznaczony jako unieważniony.

2.Masowe unieważnienie warstwy elektronicznej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych – na wskazany numer i adres będzie wysłane powiadomienie  o unieważnieniu warstwy elektronicznej i przedłużeniu daty ważności dowodu osobistego.

3.Zmiana statusu dowodu na „Przyjęty przez urząd” – na wskazany numer i adres będzie wysłane powiadomienie, gdy dowód osobisty będzie gotowy do odbioru przez posiadacza.

4.Zbliżający się termin upływu ważności dowodu osobistego – na wskazany numer i adres będzie wysłane powiadomienie o zbliżającym się terminie upływu ważności na:

•90 dni przed datą upływu terminu ważności;

•60 dni przed datą upływu terminu ważności;

•30 dni przed datą upływu terminu ważności;

•14 dni przed datą upływu terminu ważności.

Powiadomienia o upływie terminu ważności przestaną być wysyłane w momencie, gdy posiadacz złoży wniosek o nowy dowód osobisty.

Podstawa Prawna:

•Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych.

•Rozporządzenie Ministra   Spraw   Wewnętrznych  i  Administracji  z  dnia  23 lipca 2025 r. w sprawie wzoru  dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty,  uszkodzenia,  unieważnienia  i zwrotu.

•Rozporządzenie  Ministra  Spraw  Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lutego 2025 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

•Ustawa z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

•Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.

•Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.             

Tryb odwołania

Od decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w terminie 14 dni  od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem Burmistrza Miasta Ostróda.

 

 

Wersja nieobowiązująca

Strona może zawierać nieaktualną treść i załączniki. Możesz pozostać na tej stronie lub przejść na wersję z obowiązującą zawartością.