Wydział Oświaty i Spraw Społecznych
- Naczelnik Wydziału
Bożena Ratajczyk - Siedziba:
Urząd Miejski w Ostródzie ul. Mickiewicza 24 - Zakres spraw i zadań do realizacji:
- prowadzenie spraw związanych z zakładaniem, utrzymywaniem, reorganizacją, likwidacją miejskich przedszkoli i szkół oraz tworzenie kadrowych i organizacyjnych warunków do realizacji ich zadań statutowych,
- ustalanie sieci przedszkoli i szkół podstawowych oraz ich obwodów,
- wdrażanie i monitorowanie polityki oświatowej prowadzonej przez Miasto w oparciu o jednostkowe sprawozdania placówek oświatowych i zbiorcze sprawozdanie stanowiące informację o stanie realizacji zadań oświatowych,
- prowadzenie postępowania zmierzającego do wyłonienia kandydatów na dyrektorów szkół i przedszkoli; przygotowanie dokumentów powołujących na te stanowiska,
- opiniowanie kandydatów na wicedyrektorów,
- prowadzenie spraw osobowych dyrektorów szkół i przedszkoli: przygotowywanie projektów decyzji płacowych, dodatków funkcyjnych, motywacyjnych, nagród; prowadzenie ewidencji urlopów pracowniczych i rejestru delegacji służbowych,
- dokonywanie, w porozumieniu z Warmińsko – Mazurskim Kuratorem Oświaty w Olsztynie, oceny pracy dyrektorów placówek oświatowych,
- przygotowywanie projektów regulaminu wynagradzania nauczycieli oraz regulaminu przyznawania nagród dla nauczycieli,
- organizacja i przeprowadzenie postępowań egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego zakończonych wydaniem odpowiedniej decyzji administracyjnej,
- opracowywanie założeń do projektów organizacyjnych szkół i przedszkoli, analiza projektów organizacyjnych i ich opiniowanie,
- przygotowywanie wniosków o przyznanie odznaczeń i nagród burmistrza, kuratora, ministra dla nauczycieli i dyrektorów placówek oświatowych,
- przeprowadzanie procedury zasad podziału środków finansowych na wypoczynek dzieci i młodzieży w czasie ferii zimowych i letnich,
- organizacja doskonalenia zawodowego nauczycieli i podział środków na doskonalenie,
- określanie zasad organizacji zajęć pozalekcyjnych,
- koordynacja Ogólnopolskiego Samorządowego Konkursu Nastolatków Ośmiu wspaniałych,
- realizacja zadania w zakresie przyznawania uczniom szkół prowadzonych przez Miasto nagrody za wybitne osiągnięcia edukacyjne ,,Szkolny As Ostródy”,
- organizacja przeglądów placówek oświatowych, których celem jest ocena przygotowania szkół i przedszkoli do nowego roku szkolnego,
- opiniowanie planowanych zadań remontowych i inwestycyjnych szkół i przedszkoli,
- uczestniczenie w opracowywaniu założeń do projektu budżetu w zakresie oświaty, kultury i sportu,
- wspieranie i współorganizowanie współpracy młodzieży z zagranicą,
- prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem żłobka i klubów dziecięcych, w tym prowadzenie rejestru niepublicznych żłobków i klubów dziecięcych, wydawanie decyzji w sprawie wykreślenia żłobka lub klubu dziecięcego z rejestru, sprawowanie nadzoru w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki,
- prowadzenia ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz spraw związanych z zakładaniem szkół publicznych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną,
- realizacja rządowych programów,
- prowadzenie spraw związanych z kontrolowaniem spełniania obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie Ostródy
- prowadzenie weryfikacji sprawozdań miesięcznych, kwartalnych, półrocznych, rocznych z wykonania budżetu przez jednostki oświatowe i żłobek oraz opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z realizacji budżetu placówek oświatowych i żłobka,
- weryfikowanie projektów planów finansowych jednostek oświatowych i żłobka, opracowywanie zbiorczego projektu placówek oświatowych i żłobka,
- ocena realizacji wykorzystania przydzielonych środków, nadzorowanie i kontrola nad prawidłowym wykonaniem budżetu placówek oświatowych i żłobka: nadzór i kontrola dokumentacji finansowej prowadzonej w placówkach oświatowych i przekazywanej do wydziału, opracowywanie części opisowej z przebiegu wykonania budżetu w placówkach oświatowych i żłobku,
- gromadzenia i przetwarzania danych dotyczących szkół i przedszkoli, w tym niepublicznych przedszkoli, w bazie danych Systemu Informacji Oświatowej,
- weryfikacja danych będących podstawą do naliczania miastu części oświatowej subwencji ogólnej,
- rozliczanie jednorazowego dodatku uzupełniającego dla poszczególnych grup awansu zawodowego nauczycieli,
- przeprowadzanie procedury udzielania dotacji placówkom publicznym i niepublicznym oraz klubom dziecięcym, prowadzonym przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego: naliczanie, przekazywanie i rozliczanie dotacji zgodnie z obowiązującym prawem,
- przygotowywanie zaświadczeń o wynagrodzeniu oraz o przebiegu zatrudnienia byłych pracowników oświaty,
- prowadzenie bazy danych w ramach systemu informacji oświatowej oraz obowiązującej sprawozdawczości statystycznej,
- prowadzenie spraw związanych z dowozem uczniów niepełnosprawnych do szkół i przedszkoli,
- prowadzenie spraw związanych z instytucjami kultury m.in.: tworzenia, łączenia, przekształcania i znoszenia instytucji kultury, nadawania im statutów oraz zapewnienia instytucjom kultury właściwych warunków działania;
- monitorowanie realizacji programu działania instytucji kultury;
- współpraca z Centrum Kultury w Ostródzie przy opracowywaniu i realizacji kalendarza miejskich imprez kulturalnych,
- prowadzenie rejestru instytucji kultury,
- upowszechnianie kultury we współpracy z Centrum Kultury w Ostródzie,
- przygotowywanie wniosków o przyznanie stypendiów sportowych i artystycznych,
- upowszechnianie sportu i kultury fizycznej we współpracy z Ostródzkim Centrum Sportu i Rekreacji oraz stowarzyszeniami sportowymi,
- obsługa i koordynowanie prac Rady Sportu,
- współpraca ze szkołami w zakresie realizacji zadań w zakresie sportu,
- przeprowadzanie wspólnie z Pełnomocnikiem ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi kontroli realizacji zadań publicznych wykonywanych przez organizacje pozarządowe w zakresie sportu i rekreacji finansowanych z budżetu miasta,
- pozyskiwanie środków finansowych na działalność w zakresie sportu i rekreacji,
- prowadzenie spraw z zakresu profilaktyki i ochrony zdrowia, promowania zdrowego stylu życia wśród mieszkańców Ostródy,
- prowadzenie spraw w zakresie realizacji Ostródzkiej Karty Dużej Rodziny,
- realizacja zadań związanych z Programem Wieloletnim "Senior+",
- realizacja zadań w zakresie wspierania działań organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego na terenie miasta za pośrednictwem Pełnomocnika ds. Organizacji Pozarządowych,
- prowadzenuie spraw związanych z dofinansowaniem kosztów kształcenia młodocianych pracowników
Do zakresu działania Pełnomocnika ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi należy:
1. współpraca z ostródzkimi organizacjami pozarządowymi oraz Ostródzką Radą Organizacji Pozarządowych,
2. koordynowanie działań komórek organizacyjnych Urzędu oraz Rady w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi,
3. przygotowywanie projektów umów i programów, w tym rocznych programów współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi,
4. organizacja otwartych konkursów ofert na wsparcie realizacji zadań publicznych oraz zlecanie zadań w trybie pozakonkursowym,
5. monitorowanie realizacji zadań zleconych organizacjom pozarządowym,
6. prowadzenie bazy danych o organizacjach pozarządowych, działających na terenie Miasta,
7. promowanie organizacji pozarządowych,
8. prowadzenie monitoringu źródeł pozyskiwania środków zewnętrznych i informowanie organizacji pozarządowych o takich możliwościach,
9. opracowywanie projektu sprawozdania składanego Radzie z realizacji programu współpracy,
10. organizowanie spotkań dotyczących współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz szkoleń dla organizacji pozarządowych.