Wersja nieobowiązująca z dnia

Zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL

W Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL każda osoba fizyczna będzie mogła dokonać kilku czynności: zastrzeże numer PESEL, cofnie zastrzeżenie, ustawi automatyczne zastrzeżenia numeru PESEL, sprawdzi historię weryfikacji numeru PESEL przez instytucje, firmy i osoby prywatne, dokona podglądu historii zmian statusu.

Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe (np. banki) będą miały obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki.

Do tego czasu możesz zastrzegać albo cofać zastrzeżenie numeru PESEL, ale konsekwencje prawne będą wyciągane dopiero wobec zdarzeń, które nastąpią od 1 czerwca 2024 r.

 

Termin załatwienia

Rozpatrzenie wniosku bez zbędnej zwłoki.

 

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich

Pokój Nr 103-104

 

Telefon kontaktowy

89 642 94 56

Nr infolinii: 85 879 7979

Kogo dotyczy

Pełnoletni obywatel polski lub cudzoziemiec posiadający numer PESEL

Sposób załatwienia sprawy

  1.  za pomocą usługi elektronicznej dostępnej na mobywatel.gov.pl,
  2. za pomocą aplikacji mobilnej mObywatel,
  3. osobiście w dowolnym urzędzie  gminy

PESEL zastrzec będzie można też w placówce bankowej oraz na poczcie.

 

W rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL gromadzone są następujące dane:

1) numer PESEL;

2) informacja o zastrzeżeniu numeru PESEL;

3) informacja o chwili zastrzeżenia numeru PESEL;

4) informacja o cofnięciu zastrzeżenia numeru PESEL;

5) informacja o chwili cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL;

6) oznaczenie organu albo podmiotu rejestrującego zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.

 

W przypadku złożenia wniosku o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL przez osobę posługującą się dowodem osobistym organ gminy porównuje jej dane zawarte w tym dokumencie i jej wizerunek z danymizgromadzonymi w Rejestrze Dowodów Osobistych.

Jeżeli wnioskodawcą jest cudzoziemiec, jego tożsamość potwierdza się napodstawie dokumentu podróży cudzoziemca lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo.

W przypadku osoby, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainyw związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, tożsamość wnioskodawcy może być potwierdzonainnym dokumentem, na podstawie którego dokonano ustalenia tożsamości osoby, wpisanym do rejestru PESEL.

Bezpośrednio po złożeniu wniosku i pozytywnej weryfikacji tożsamości organ gminy rejestruje zastrzeżenie  albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL w rejestrze zastrzeżeń numeru PESEL i wydaje wnioskodawcy potwierdzenie zastrzeżenia albo cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL (bezpłatnie).

W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, wniosek może złożyć osobiście w dowolnym urzędzie gminy opiekun prawny albo kurator. W tym celu przedkłada orzeczenie sądowe potwierdzające wyznaczenie go opiekunem lub kuratorem oraz potwierdza swoją tożsamość za pomocą ważnego dokumentu tożsamości.

W przypadku niemożności złożenia wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą zastrzeżenia numeru PESEL można dokonać przez pełnomocnika, który stawi się osobiście w dowolnym urzędzie gminy, złoży pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności i potwierdzi swoją tożsamość za pomocą ważnego dokumentu tożsamości.

W przypadku zmiany numeru PESEL, zastrzeżenie zmienianego numeru PESEL nieobejmuje nowego numeru PESEL.

Cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL nie można dokonać przez pełnomocnika

Danych zgromadzonych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL nie usuwa się

Wymagane dokumenty

Wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL składany w gminie (istnieje możliwość wydrukowania formularza z Twoimi danymi w urzędzie), dowód osobisty, aplikacja mObywatel potwierdzająca tożsamość lub paszport.

Uwaga!

Zastrzeżenie numeru PESEL dokonuje się z urzędu w przypadku: zgonu, unieważnienia dowodu osobistego na skutek zgłoszenia utraty dowodu osobistego, czy też zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych w dowolnym organie gminy.

Opłaty

Bezpłatnie.

Organ dowolnej gminy, na wniosek zainteresowanej osoby złożony na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzony własnoręcznym podpisem, lub w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, obowiązany jest wydać zaświadczenie zawierające pełny lub częściowy odpis danych dotyczących tej osoby przetwarzanych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL – płatne 17 zł na podstawie ustawy o opłacie skarbowej .

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2024 r. poz. 736 ze zm.)

2.Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1394)

3. Komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 31 października 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających stosowanie przepisów dotyczących prowadzenie rejestru zastrzeżeń numerów Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności oraz niektórych usług z tym związanych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1194)

4. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL (Dz. U. 2023 r. poz. 2485)

Załączniki

Wersja nieobowiązująca

Strona może zawierać nieaktualną treść i załączniki. Możesz pozostać na tej stronie lub przejść na wersję z obowiązującą zawartością.