Wersja obowiązująca z dnia

Wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 15 października 2023 r.

Osoby kontaktowe

Izabela Długosz

Łukasz Kalwiński

Natalia Subocz

Magdalena Kosecka

 

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich

pokój nr 102, nr 103

 

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania o prawie do głosowania podpisany przez wyborcę, którego zaświadczenie ma dotyczyć.

   2. Dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).

  3. Upoważnienie do odbioru zaświadczenia o prawie do głosowania - w przypadku odbioru zaświadczenia przez inną osobę. Pełnomocnik musi okazać się dowodem osobistym lub innym dokumentem ze zdjęciem potwierdzającym tożsamość.

 

Sposób załatwienia sprawy

- wydanie zaświadczenia

 

Opłaty:

- bez opłat

Tryb odwoławczy:

-brak

 

Informacja:

-  wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w dowolnie wybranym urzędzie gminy w terminie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 12 października 2023 r.

Wniosek składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem

- z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim.

- zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę, w urzędzie gminy, w którym złożono wniosek,

- w przypadku upoważnienia innej osoby do odbioru zaświadczenia wyborca sporządza wniosek o wydanie zaświadczenia i upoważnienie (może to być jeden dokument), w którym wskazuje swoje imię (imiona) i nazwisko, numer PESEL, adres zamieszkania, a także dane osoby upoważnionej do odebrania zaświadczenia.

Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym uprzednio był ujęty w spisie.

Wybrana przez nas komisja na podstawie zaświadczenia ma obowiązek dopisać nas do swojego spisu wyborców.

Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie utracić zaświadczenia o prawie do głosowania. W przypadku jego utraty, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, ani wzięcie udziału w głosowaniu w obwodzie głosowania właściwym dla miejsca stałego zamieszkania.

 

Podstawa prawna

            - ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks Wyborczy ( Dz.U. z 2022r., poz. 1277 ze zm.)

-  rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2023r. w sprawie wzorów wniosków o ujęcie w obwodzie głosowania, skreślenie wyborcy z Centralnego Rejestru Wyborców, zmianę miejsca głosowania oraz wzoru i sposobu ewidencjonowania zaświadczeń o prawie do głosowania (Dz.U. z 2023r., poz. 1495)

 

 

Załączniki