Ujęcie w stałym obwodzie głosowania
Osoba kontaktowa
Izabela Długosz
Miejsce załatwienia
Wydział Spraw Obywatelskich
pokój Nr 102
Telefon kontaktowy
89-642-94-29
Adres e-mail
um@um.ostroda.pl,
Wymagane dokumenty
-dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość,
- wniosek u ujęcie w stałym obwodzie głosowania,
- oświadczenie.
Dokumenty można składać: osobiście, za pośrednictwem Poczty, przez Internet - jeśli masz Podpis Zaufany (Profil Zaufany), podpis osobisty, albo kwalifikowany podpis elektroniczny.
Sposób załatwienia sprawy: ujęcie w stałym obwodzie głosowania
Ujęcie w stałym obwodzie głosowania daje Ci możliwość głosowania w miejscu Twojego zamieszkania lub przebywania i dotyczy wszystkich wyborów/referendów. Nie ma konieczności ponawiania wniosku w przyszłości.
Decyzja zostanie wydana w ciągu 5 dni od złożenia wniosku. Możesz odebrać ją osobiście lub zostanie wysłana pod adres zamieszkania wskazany we wniosku.
Jeżeli wyborca dokona zameldowania na pobyt stały pod innym adresem będzie automatycznie ujmowany w stałym obwodzie głosowania właściwym dla nowego miejsca zameldowania na pobyt stały.
Opłaty: bez opłat
Czas załatwienia sprawy: 5 dni
Tryb odwoławczy:
Od decyzji w sprawie odmowy ujęcia w stałym obwodzie głosowania przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem Burmistrza w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.
Wyborca może wnieść do właściwego miejscowo wójta reklamację na nieprawidłowości w Centralnym Rejestrze Wyborców, jeżeli nie został on ujęty w Centralnym Rejestrze Wyborców lub nie ujęto go w żadnym obwodzie głosowania albo został on nieprawidłowo ujęty w obwodzie głosowania.
Podstawa prawna:
a) ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks Wyborczy ( Dz.U. z 2023r., poz. 2408)
b) rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie wzorów wniosków o ujęcie w obwodzie głosowania, skreślenie wyborcy z Centralnego Rejestru Wyborców, zmianę miejsca głosowania oraz wzoru i sposobu ewidencjonowania zaświadczeń o prawie do głosowania (Dz.U. z 2023 r. poz. 1495)
Inne informacje:
Możesz zostać ujęty w stałym obwodzie głosowania w Ostródzie, jeżeli:
- mieszkasz na stałe w Ostródzie, a nie jesteś zameldowany tu na pobyt stały;
- przebywasz na stałe w Ostródzie, ale nigdzie nie zamieszkujesz (nie masz stałego miejsca zameldowania w Polsce);
- mieszkasz na stałe w Ostródzie, ale pod innym adresem niż jesteś zameldowany na pobyt stały;
- jesteś obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, a nie jesteś obywatelem polskim i mieszkasz na stałe w Ostródzie.
Osoby ujęte w stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców na własny wniosek korzystają na obszarze danej gminy z praw wyborczych we wszystkich przeprowadzanych wyborach i referendach bez konieczności ponawiania wniosku.
Decyzję o ujęciu w stałym obwodzie głosowania uzyskasz wtedy, kiedy ustalimy, że mieszkasz na stałe pod określonym adresem w Ostródzie. W tym celu możemy Cię poprosić o pokazanie oświadczenia o stałym zamieszkaniu, dodatkowego dokumentu, który to potwierdzi np. akt notarialny, umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, w którym mieszkasz oraz innych dokumentów potwierdzających Twoje związki z Ostródą np. jeśli płacisz podatki w Ostródzie – pierwsza strona zeznania podatkowego PIT z potwierdzeniem złożenia go w Urzędzie Skarbowym (pieczątka wpływu do US lub potwierdzenie nadania na poczcie lub Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) – jeśli złożyłeś PIT przez internet),umowa za media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) zawarta z Tobą i zawierająca adres lokalu w Ostródzie, w którym mieszkasz , czy umowa o pracę lub zaświadczenia o zatrudnieniu lub oświadczenia z organizacji społecznych, stowarzyszeń itp.
W przypadku gdy w chwili złożenia wniosku o ujęcie w stałym obwodzie głosowania obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim lub obywatel Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej nie posiada nadanego numeru PESEL, w celu jego nadania uzupełnia we wniosku dodatkowe dane wymagane do nadania numeru PESEL.